راهنمای انتخاب و خرید حلال رنگ

ParsDLE
0
  • 7

راهنمای انتخاب و خرید حلال رنگ | شرکت پخش رنگ تهران


خرید حلال رنگ چه زمانی برای شما مناسب خواهد بود؟ در جواب این سوال باید بدانید که رنگ های شیمیایی در انواع مختلفی وجود دارند که کاربرد و ویژگی‌ آن‌ها یکسان نیست. بسیاری از رنگ‌ها به‌ویژه رنگ‌های پایه روغنی، از ویسکوزیته بسیار بالایی برخوردار هستند و حرکت آن‌ها روی سطح مورد نظر سخت و تقریبا غیرممکن به نظر می‌رسد.

برای آسان شدن کار با رنگ‌هایی با این ویژگی، باید از موادی استفاده کنید که خاصیت فرار بودن را دارند و ترکیب آن‌ها با رنگ، ویسکوزیته آن را کاهش می‌دهد.

اما این مواد چه نام دارند و به چند نوع مختلف تقسیم می‌شوند؟ برای یافتن جواب این سوال‌ها تا پایان این مطلب با ما همراه باشید.


حلال چیست؟

حلال ها یا رقیق‌کننده‌ها هر نوع ماده شیمیایی یا غیرشیمیایی هستند که برای کاهش غلظت رنگ مورد استفاده قرار می‌گیرند. در نتیجه رنگ مورد نظر، قوام و غلظت دلخواه را به‌دست خواهد آورد.

انواع مختلف حلال ها ویژگی‌ها مختلفی دارند که در هر یک از آن‌ها بسته به نوع مواد اولیه و همچنین کاربرد مورد نظر متفاوت است. اما ویژگی‌های یکسانی نیز در همه انواع حلال ها وجود دارند که عبارت هستند از:

  • همه آن‌ها غلظت رنگ را کاهش می‌دهند.
  • معمولا ترکیبات آن‌ها شیمیایی و سمی است.
  • فرار هستند.


کاربرد حلال ها

یکی از نکاتی که در هنگام خرید حلال باید به آن توجه کنید، کاربرد مورد انتظار و همچنین نوع رنگی است که قصد دارید آن را رقیق کنید.

کاربرد اصلی حلال ها برای رقیق کردن رنگ‌های شیمیایی غیرقابل انکار است، اما این کاربری در جاهای مختلفی مانند موارد زیر را بیشتر می‌توانید ببینید:

  • آسان شدن استفاده از فرچه یا غلتک رنگ
  • سهولت در استفاده از اسپری‌های رنگ
  • افزایش عمر رنگ
  • زیرسازی و پاک کردن سطح کار
  • پاک کردن ابزار کار


انواع حلال ها | شرکت پخش رنگ تهران

انواع حلال ها

برخی از افراد گمان می‌کنند که حلال ها تنها برای رنگ‌های ساختمانی مورد استفاده قرار می‌گیرند و سایر رنگ‌ها و پوشش‌های شیمیایی به حلال نیاز ندارند.

اما بهتر است بدانید که دایره استفاده از رقیق‌کننده‌ها بسیار وسیع‌تر از رنگ‌های ساختمانی است و شامل انواع رنگ‌های صنعتی، هنری و سایر رنگ‌های بازار می‌شود. همینطور در خرید تینر هم توجه به چنین مواردی حائز اهمیت است.

معمولا در هنگام خرید حلال، می‌توانید از بین انواع زیر انتخاب کنید:

1. متیل اتیل کتون

زمانی که در یک فروشگاه رنگ به‌دنبال خرید حلال مورد نظر خود هستید، یکی از مواردی که مشاهده‌ خواهید کرد متیل اتیل کتون یا MEK است.
این حلال شیمیایی که بی‌رنگ است و بویی شیرین دارد، معمولا برای مصارف خانگی مورد استفاده قرار نمی‌گیرد. کاربرد اصلی MEK در صنایع بزرگ و کارخانه‌های ساخت مواد شیمیایی مانند رنگ، لاک یا چسب است.

قدرت بالای حلال بودن و همچنین خاصیت چربی‌زدایی و خشک شدن سریع متیل اتیل کتون، آن را به یکی از قوی‌ترین رقیق‌کننده‌های موجود تبدیل کرده است.

2. استون

احتمالا اگر برای خرید حلال با پیشنهاد خرید استون مواجه شوید، تصور کنید که فروشنده شما را یک آرایشگر یا ناخن‌کار می‌داند. اما جالب است بدانید که استون یکی از قوی‌ترین رقیق‌کننده‌ها محسوب می‌شود.

این ماده علاوه ‌بر مصارف خانگی یا آرایشگاهی برای پاک کردن لاک روی ناخن‌ها، در صنایع بزرگ مانند چسب‌سازی نیز کاربرد دارد. همچنین کاربرد آن در زمینه رزین‌های فایبر گلاس یا رزین‌های اپوکسی و پلی استر ثابت شده است.

قدرت حلال بودن و همچنین چربی‌ یا چسب‌زدایی استون بسیار بالا است. به‌همین دلیل در مواردی که سطح یا شیء مورد نظر با سایر حلال ها پاک نشود، فروشنده‌ها استفاده از استون را توصیه می‌کنند.

3. تربانتین

ترپنتین یا تربانتین یکی دیگر از حلال های موجود در دنیای رقیق‌کننده‌ها است که ساختاری گیاهی دارد و از شیره بعضی از درختان گرفته می‌شود.

کاربرد تربانتین برای برخی از افراد بیش از یک حلال و رقیق‌کننده رنگ است و گروهی از آن‌ها ترپنتین را به‌عنوان یک داروی ضدعفونی‌کننده می‌خورند یا روی زخم‌های خود می‌گذارند.

گرچه باید بدانید این ماده بدون بو و بخار خطرناک، قدرت بسیار بالایی در از بین بردن چربی‌ها دارد و در صنایع مختلف به‌عنوان یک حلال قوی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

4. زایلین

از دیگر گزینه‌های پیش رو در هنگام خرید حلال های شیمیایی، زایلین است که یک ماده اشتعال‌زا و تقریبا سمی به‌شمار می‌آید. گازها متصاعد شده از آن ممکن است خطرات جدی را برای افراد به‌وجود آورد و حتی آن‌ها را مسموم کند.

این رقیق‌کننده که از مشتقات نفت به‌شمار می‌آید، در موارد مختلفی مانند پاک کردن رنگ از روی سطوح مختلف، رقیق کردن رنگ‌های روغنی و غیره مورد استفاده قرار می‌گیرد.


سایر حلال ها

رقیق‌کننده‌های معرفی شده در بالا تمام حلال های موجود در عرصه‌های خانگی یا صنعتی نیستند، بلکه علاوه ‌بر این، نمونه‌های دیگر زیر در دسته این مواد قرار می‌گیرند:

  • تولوئون
  • لاک الکل
  • حلال های هیدروکربنی آلیفاتیک
  • حلال های اتر
  • حلال های اکسی


قیمت حلال ها

برای سفارش حلال ها باید به این موضوع توجه کنید که نرخ فروش این مواد بسته به نوع آن‌ها با یکدیگر تفاوت دارد. قیمت حلال هایی که بیشتر در دسترس مردم قرار دارند و ساخت آن‌ها آسان‌تر است، به ‌نسبت سایر نمونه‌های کمیاب، پایین‌تر برآورد می‌شود.

شما به‌عنوان یک خریدار باید در هنگام خرید حلال به ویژگی‌های مختلف و قدرت حل‌کنندگی آن‌ها توجه کنید.
اما دقت کنید خرید حلال های بسیار قدرتمند برای مصارف ساده‌ای مانند پاک کردن رنگ از روی پوست انسان یا وسایل برقی یک اشتباه بزرگ است که ممکن است ضررهای غیرقابل جبرانی را به‌دنبال داشته باشد.


خرید حلال رنگ | شرکت پخش رنگ تهران
سخن نهایی

وارد شدن مواد شیمیایی مختلف به زندگی ما انسان‌ها و استفاده از آن‌ها در جایگاه‌های مختلف، ضرورت تولید و نیاز به حلال ها را بیشتر از پیش آشکار می‌کند.

حلال ها که غالبا مواد شیمیایی بسیار قوی بوده و از خاصیت فرار بودن برخوردار هستند، این قابلیت را دارند تا لکه‌های ناخواسته رنگ‌ها و سایر مواد شیمیایی را از روی سطوح مختلف پاک کنند.

همچنین استفاده از بعضی رنگ‌ها مانند اپوکسی، به ماده فراری نیاز دارد که میزان جریان و حرکت رنگ را افزایش دهد و کار کردن با آن را ساده‌تر کند.

ما در این مطلب ضمن این‌که رقیق‌کننده‌ها را به‌طور کلی معرفی کردیم، چند نمونه از رایج‌ترین حلال ها را نام بردیم و ویژگی‌های بازر آن‌ها را متذکر شدیم.

چرا رنگ تهران؟

رنگ تهران با سابقه ای طولانی در زمینه ی تولید و پخش انواع رنگ و ابزار، امروز آماده است تا یارای شما در خرید رنگ موردنظرتان باشد. شما می‌توانید جهت دریافت مشاوره رایگان خرید رنگ ساختمانی ، صنعتی، اتومبیلی، انواع حلال و تینر، ابزارهای رنگ آمیزی و ... به وبسایت شرکت پخش رنگ تهران مراجعه کنید.

سوال یا نظری در خصوص این مطلب دارید؟
برای کد جدید روی آن کلیک کنید
عکس خوانده نمی‌شود
پاسخگو هستیم
پشتیبانی آنلاین