یکی از نکات مهم در سئو و سئو دیتالایف اختصاص متا تگ عنوان و توضیحات برای صفحات سایت است؛ در سیستم مدیریت محتوای دیتالایف انجین، تنظیمات این مورد مهم برای مطالب در تب تنظیمات مطلب تعبیه شده و در صفحات اضافی نیز در گزینه های زیر ادیتور موجود است.
ولی برای برخی از صفحات دیگر از جمله صفحات مربوط به تگها ( برچسب ها ) تا نسخه 12 هیچ گزینه ای برای اضافه کردن این متا تگ ها وجود نداشت و از این نسخه میتوان گفت که یک ماژول بهبود سئو برای دیتالایف خلق شد.
نکته: به علت عدم معرفی صحیح، بسیاری از کاربران از وجود این ماژول بسیار سودمند در دیتالایف اطلاع ندارند!
یادآوری: بر خلاف آنچه گاها" توسط برخی افراد غیر مسئول و یا دارای اطلاعات ناکافی ادعا میشود، دیتالایف انجین در بحث سئو بصورت پیش فرض از سیستم های دیگر ضعیف تر نبوده و به جرئت میتوانیم ادعا کنیم با رعایت اصول سئو مطلب که ارتباطی با نوع cms ندارد و استفاده صحیح از امکانات موجود در دیتالایف و ترکیب آن با برخی ویرایش ها و ترفندهای کوچک و انجام مجموعه عملیات بهینه سازی و بهبود سئو دیتالایف، دیتالایف نیز سئو مطلوبی داشته و نیاز به هیچ ماژول و پلاگینی برای سئو ندارد. ( برخی موارد برتری سئو وردپرس نسبت به دیتالایف غالبا" مدیون پلاگین Yoast است که برای بهبود سئو وردپرس طراحی شده )
آموزش بهبود سئو تگ ها و صفحات در دیتالایف
1. در پنل مدیریت دیتالایف و در بخش "کنترل کننده ها" در منو بر روی گزینه "برچسب های متا" کلیک کنید تا صفحه پنل این ماژول باز شود..
2. در صفحه ماژول بر روی گزینه "اضافه کردن صفحه جدید" کلیک کنید تا پنجره اضافه کردن صفحات باز شود.
3. اولین فیلد، آدرسی از سایت شماست که میخواهید به آن متا تگ اختصاص دهید، نکته جالب این است که این ماژول امکان اختصاص متا تگ ها را برای صفحاتی که توسط پلاگین ها و ماژولهای اضافی ایجاد میشود را نیز دارد.
4. فیلدهای بعدی، فیلد دوم و سوم شامل عنوان صفحه و توضیح صفحه است که اگر قصد دارید از خروجی ماژول در قالب استفاده کنید ( مثلا اگر میخواهید از فیلد عنوان برای تگ H1 در آن صفحه استفاده کنید ) باید این دو گزینه را پر کنید و نمونه ای از تگ های خروجی این دو بخش برای تعبیه در قالب به این شکل خواهد بود:
[page-title]<h1>{page-title}</h1>[/page-title]
[page-description]<p>{page-description}</p>[/page-description]
( تعبیه این تگ ها نیاز به آشنایی به کدها دارد، یکی از مکان های مناسب برای تعبیه آن ها میتواند قبل از تگ {content} در فایل main قالب مورد استفاده باشد )
5. بخش های مهم این ماژول، فیلدهای بعدی شامل عنوان صفحه، توضیح خبر و کلمات مورد جستجو است که بصورت متا تگ به صفحه اضافه میشوند و در سورس صفحه قادر به مشاهده آنها خواهید بود.
از آنجا که عنوان و توضیحات درج شده در این فیلدها در نتایج جستجوی گوگل منعکس و هنگام بازنشر لینک سایت در شبکههای اجتماعی مشاهده میشود، بایستی با دقت و بر اساس اصول سئو تکمیل شوند.
ویژگی های متا تگ توضیحات خوب:
تعداد کاراکترها: تعداد مطلوب معمولا ۱۵۵ تا ۱۶۰ کاراکتر است؛ اما دقت داشته باشید که جملهبندی صحیح توضیحات متا اهمیت زیادی دارد. از اعداد و ارقام استفاده نکنید و کلمات کلیدی را بی هدف پشت سر هم ردیف نکنید.
محتوای جذاب: توضیحات در اصل دعوتنامهای به سایت شماست، اما نباید با توصیفهای غیر واقعی کاربران را وسوسه کنید. مهمترین و ارزشمندترین سرفصل ها را به صورت مرتبط و با استفاده از چند کلمه کلیدی مهم، در متا تگ توضیحات درج کنید.
درج گزینه فراخوان: گزینه فراخوان یا CALL TO ACTION یکی از ترفندهای کشاندن کاربران به سایت است. با استفاده صحیح از آن در توضیحات متا میتوانید بخشی شاخص از مطلب را بیان و کاربران را به ورود به سایت ترغیب کنید. مواردی مثل "بیشتر بدانید"، "به صورت رایگان دریافت کنید" و عبارات مشابه مفید خواهد بود.
کلمه کلیدی هدفمند: اگر کلمه کلیدی جستجو شده توسط کاربر با بخشی از متن متا تگ توضیحات همخوانی داشته باشد، گوگل تمایل زیادی به استفاده از آن و برجسته کردن توضیحات متا در نتایج جستجو دارد؛ در این صورت نرخ کلیک سایت خود را بالا میبرید.
برجسته کردن ویژگی خدمات یا محصول: بطور مثال اگر در حوزه تکنولوژی کار میکنید، برجسته کردن و تأکید بر ویژگیهای خاص محصول مانند قیمت مناسب، ترفند خوبی برای ترغیب کاربران است. سعی کنید مهمترین و مفیدترین اطلاعات را در متا تگ توضیحات درج کنید تا کاربران برای کلیک کردن بر روی لینک مطلب شما درنگ نکنند.
مطابقت محتوا: مهمترین ویژگی توضیحات مطابقت داشتن آن با محتوای صفحه است؛ چرا که گوگل اگر از بی ارتباط بودن متا با محتوای سایت شما مطلع شود و آن را تخلف تشخیص دهد سایت شما را پنالتی میکند.
منحصر به فرد بودن: برای هر صفحه توضیحاتی منحصر به فرد بنویسید، در غیر این صورت تجربه کاربری سایت شما دچار اختلال میشود .
کپی نکنید: از درج توضیحات متا به صورت کپی شده خودداری کنید و سعی کنید حتما توضیحات متا را خودتان بنویسید.
در پایان جهت آشنایی با نحوه پر کردن فیلدها، بعنوان نمونه ما متا تگ های صفحه برچسب قالب ریسپانسیو دیتالایف را در سایت پارس دیتالایف اضافه کردیم که میتوانید تصویر نحوه انجام آن و نتیجه نهایی را نیز در تصویر بعد یا ابتدای سورس صفحه لینک شده بصورت آنلاین مشاهده کنید:
یادآوری: فیلدهای عنوان صفحه و توضیح صفحه بالا را در صورتی پر کنید که تگهای درج شده در بند 4 را به قالب اضافه کرده باشید، ضمنا" محتوای آنها باید یا محتوای فیلدهای دارای عنوان مشابه پایین یکسان باشد، بنابراین میتوانید بعد از پر کردن فیلدهای بالا محتوا را کپی کرده و در فیلدهای مشابه پایین اضافه کنید.
یادآوری: فیلدهای عنوان صفحه و توضیح صفحه بالا را در صورتی پر کنید که تگهای درج شده در بند 4 را به قالب اضافه کرده باشید، ضمنا" محتوای آنها باید یا محتوای فیلدهای دارای عنوان مشابه پایین یکسان باشد، بنابراین میتوانید بعد از پر کردن فیلدهای بالا محتوا را کپی کرده و در فیلدهای مشابه پایین اضافه کنید.
یادآوری: ممکن است عناوین ذکر شده در آموزش در نسخه های مختلف دیتالایف کمی تفاوت داشته باشد.