۲۵% تخفیف   ( سال نو مبارک سال نو مبارک )     کد تخفیف: راهنمای استفاده

چگونه یک فریلنسر موفق باشیم؟

ParsDLE
17
  • 152

freelancer

به برنامه نویسان و طراحان و ... که در استخدام شرکتی نیستند و بصورت آزاد کار میکنند freelancer یا معادل فارسی آن آزادکار گفته می شود. ولی این به این معنی نیست که این افراد رئیسی ندارند و می توانند هر طور که میخواهند کار کنند.

در واقع اولین رئیس این افراد خودشان هستند! و باید قبل از هر چیز توانایی مدیریت خودشان را کسب کنند. یک فریلنسر بودن هم قوانینی دارد که اگر رعایت نشود عواقب فراوانی را برای فرد و مخاطبانش در پی خواهد داشت و اولین مشکلی که بروز میکند احساس بدی است که فرد به خود پیدا میکند و از خودش نا امید می شود و چون اینجا تنها موردی است که رئیس نمی تواند کارمندش را اخراج کند اوضاع بغرنج تر هم می شود!

امروزه علیرقم گستردگی دنیای اینترنت اطلاعات بسرعت در حال تبادل است و در بازارهایی مانند برنامه نویسی نیز رضایت یا عدم رضایت مشتری بسرعت انعکاس می یابد و این مورد میتواند در آینده کاری یک فریلنسر بسیار موثر باشد.

یک فریلنسر باید همواره رضایت دو رئیس خود را جلب کند که یکی خودش و دیگری که اهمیت معادل یا حتی بیشتری هم دارد مشتریست. در واقع شعاری در دنیای تجارت وجود دارد که می گوید "مشتری سلطانست" ؛ در واقع ما اگر بتوانیم رضایت او را کسب کنیم به سلاطین دیگر معرفی خواهیم شد و در غیر اینصورت ...


برای یک فریلنسر موفق ویژگی هایی معرفی شده است که برخی از آنها ذیلا ذکر می گردد :


1 ـ مهارت‌های ارتباطی قدرتمند
اغلب فریلنسرها به صورت آنلاین کار می‌کنند. بنابراین از تماس تلفنی ، چت و ایمیل برای ارتباط با مشتریان استفاده کنند. اگر می‌خواهید مشتریان در اولین برخورد احساس کنند که شما کارتان را بلدید لازم است از مهارت‌های ارتباطی قوی برخوردار باشید.

برای برقراری ارتباط قوی باید از طرز بیان خوب و لحن مناسب و مودبانه استفاده کنید تا اثر خوشایندی بر مشتری بگذارید ، اگر مشتری به شما مراجعه کرده نشاندهنده احتیاج مشتری به شما نیست بلکه موهبت و نعمتی است که به شما روی آورده است.

برای داشتن ارتباطات قوی خود را مقید به قوانینی کنید ، بطور مثال به هر ایمیل حداکثر در عرض ۲۴ ساعت پاسخ بدهید و بدون اینکه مشتریان خود را مدت زیادی در انتظار بگذارید پاسخگوی آنها باشید.


2 ـ رفتار حرفه‌ای
حرفه‌ای بودن یعنی اینکه صادقانه به مشتریان نشان دهید که توانایی انجام چه کارهایی را دارید و طی چه زمانی می توانید آن کار را به انجام برسانید و واقعا اگر وقت کافی یا توانایی فنی انجام سفارشی را ندارید آن را بعهده نگیرید.

حرفه‌ای‌ ها همیشه به قول خود عمل می کنند و اهمیتی نمی‌دهند که چه موانعی ممکن است در مسیر اجرای پروژه وجود داشته باشند. آنها به اصول اخلاقی وفادارند ، به موقع ارتباط برقرار می‌کنند و همیشه برای توافق‌های اولیه با مشتریانشان احترام قائلند.

بدون نیاز به انگیزه خارجی و فشار و پیگیری از سوی مشتری به وظیفه خود عمل میکنند و پروژه ای را که بعهده گرفته اند نه در زمان مقرر بلکه حتی زودتر از موعد و با کیفیتی بالاتر از آنچه تعهد کرده اند به انجام میرسانند تا مشتری راضی که نه بلکه مشعوف گردد.


3 ـ مدیریت زمان
یک فریلنسر برای موفقیت می بایست زمان را بخوبی مدیریت کند. به همین دلیل لازم است یک برنامه زمانبندی شده برای فعالیت‌های روزانه‌ی خود داشته باشید. لازم است بدانید در هر روز چند ساعت می‌توانید کار کنید و به چند مورد می‌توانید رسیدگی کنید و مسئولیت چه نوع وظایفی را می‌توانید برعهده بگیرید و چه نوع وظایفی را نباید بر عهده بگیرید.

مدیریت مناسب زمان، تضمین کننده‌ این موضوع است که مشتریان خود را ناامید نمی‌کنید و آنها همواره شما را به چشم شخصی قابل‌ اعتماد خواهند دید و به دیگران نیز معرفی و توصیه می کنند.


4 ـ اراده و مسئولیت‌پذیری
این دو مورد ، از مشخصاتی هستند که یک فریلنسر حتماً باید دارا باشد. توانایی تکمیل یک پروژه ، دیدار و ارتباط با مشتریان و به انجام رساندن پروژه در زمان تعیین شده ، نیاز به اراده و عزمی راسخ دارد. شما قطعا" مسئول تمامی کارها و کم‌کاری‌هایی که صورت گرفته خواهید بود. به مرور زمان در برخورد با مشتریان مختلف و پروژه‌های متفاوت ، صاحب تجربیاتی خواهید شد که اراده و مسئولیت‌پذیری را در شما بهبود خواهند بخشید.

می بایست از این تجربیات درس بگیرید و نقاط قوت خود را تقویت و نقاط ضعف خود را برطرف کرده و از تکرار اشتباهات گذشته جدا" پرهیز کنید.


5 ـ ابتکار عمل و درک نیاز مشتری
در موارد بسیاری ممکن است که یک مشتری نتواند به خوبی با شما ارتباط برقرار کند و در مورد آنچه که از شما می‌خواهد توضیح دقیق و جامعی ارائه کند. در این مواقع ابتکار شماست که در درک نیاز و خواسته مشتری و انجام آن کمکتان خواهد کرد و به کارتان ارزشی دو چندان خواهد بخشید و طبیعتاً اگر شما به بهترین وجه مشاور مشتری خود نیز باشید و او پی به ارزش شما ببرد ، بعدها نیز سفارشات دیگری را به شما خواهد سپرد.


6 ـ اصول و قواعد کاری مشخص
به عنوان یک فریلنسر ، مشتریان شما باید بدانند که چه اصول و قواعدی برای کار خود و ارتباط با مشتریان دارید ؛ قادر به انجام چه کارهایی هستید و انجام کدام کارها از عهده‌ی شما خارج است. هیچ کس از دروغ یا فریب خوشش نمی‌آید ، هنگام برخورد با مشتریان صادق باشید و همیشه بر اصول کاری خود پابرجا بمانید.

مواردی از قبیل زمان انجام کار ، نحوه تحویل ، میزان هزینه ، نحوه تسویه ، نحوه رفع مشکلات و پشتیبانی و ... را به روشنی با مشتری در میان گذاشته و توافق کرده و به توافقات خود پایبند باشید.


7 ـ داشتن هدف و انگیزه
تبدیل شدن به یک فریلنسر موفق تنها به مهارت فنی نیاز ندارد. علاوه بر مهارت شما باید اهدافی تعیین کنید و در جهت دست یافتن به آنها تلاش کنید. تا زمانی که به این اهداف برسید قطعاً اهداف جدیدتری برای خود انتخاب کرده‌اید.داشتن اهداف معین شخصی ( اعم از مالی و یا حرفه‌ای ) کمک خواهد کرد که بر آنچه که انجام می‌دهید بیشتر تمرکز کنید و مصمم باشید.

هیچگاه منتظر نباشید تا کسی شما را تشویق کند یا به شما برای انجام کاری که وظیفه شماست انگیزه بدهد ، خود انگیزه باشید و به دو رئیس خود ( خودتان و مشتری ) نشان دهید که چه فرد مصمم و توانمندی هستید ، حتی میتوانید برای خود پاداشهایی هم تعیین کنید ، بطور مثال برای هر موفقیتی که به دست می آورید جشنی کوچک برای خود بگیرید و خودتان را به لذتهایی کوچک مانند خوردن یک پیتزا در جایی که دوست دارید دعوت کنید و ...


8 ـ آمادگی و انعطاف‌پذیری

انعطاف‌ پذیری تضمین می‌کند که شما قادر هستید رسیدگی به پروژه‌هایی که باید به سرعت انجام گیرند را نیز برعهده بگیرید ؛ آن هم در شرایطی که مشتری نیاز به کاری با کیفیت بالا و در کم ترین زمان ممکن دارد.

علاوه بر این شما باید همواره آمادگی رویارویی با چالش های مختلف را داشته باشید ، قبل از آنکه به مشتری بگوئید بخشی از خواسته اش به دلایل فنی قابل انجام نیست کمی انعطاف به خرج داده و یکبار دیگر آن را بررسی کنید شاید به تجربه و نکته جدیدی نیز دست یافتید که بتواند در پروژه های بعدی نیز مفید واقع شود و به عنوان فردی که توانایی انجام پیچیده ترین پروژه ها را دارد مطرح شوید.


9 ـ وجدان کاری و منضبط بودن
این مورد در واقع مهمترین ویژگی یک فریلنسر بشمار می رود ؛ زیرا بدون آن قادر نیست کارها را با موفقیت مدیریت کند. به عنوان یک فریلنسر و در غیاب یک رئیس واقعی و در عدم حضور مشتری ، شما آزادی زیادی خواهید داشت تا هر کاری که دوست دارید انجام دهید ، ولی اگر وقت زیادی را صرف کارهای متفرقه ای که علاقه دارید کنید و انجام پروژه ای که تعهد کرده اید به اواخر موعد تعیین شده موکول کنید ممکن است نتوانید در مهلت تعیین شده پروژه را تحویل دهید و موجب نارضایتی و ناامیدی مشتری و بروز مشکلاتی برای وی و خود شوید و طبیعتا" بخش زیاد یا حتی تمامی درآمد خود را بتدریج از دست بدهید و بعنوان یک فرد غیر متعهد و بدقول مشخص و معروف شوید.

همانطوریکه ذکر شد در جایگاه یک فریلنسر شما رئیس خودتان هستید و در نقش یک رئیس موظفید خود را وادار به رعایت نظم کنید و زمانبندی مشخصی برای کار و استراحت خود درنظر بگیرید. با تعیین یک زمانبندی مشخص فعالیتهای خود را زمانبندی کنید تا مجبور نباشید در روزهای پایانی موعد تعیین شده و تحت استرس شدید کار کنید و با به تأخیر افتادن تحویل پروژه به دنبال یافتن بهانه برای مشتری باشید.

سعی کنید این ویژگی را در خود تقویت کنید که سفارش مشتری را یک بار و امانت تلقی کنید که هر چه زودتر آن را به انجام رسانده و تحویل دهید خیالتان آسوده تر خواهد بود.

به این توصیه عمل کنید تا با هجوم مشتری و پول مواجه شوید : همواره پروژه ها را با کیفیت بیش از انتظار مشتری آماده کرده و بدون اطلاع قبلی آن را یک روز زودتر تکمیل و تحویل مشتری دهید


منبع : اینترنت و تجربیات شخصی

سربلند و شاد باشید


سوال یا نظری در خصوص این مطلب دارید؟
برای کد جدید روی آن کلیک کنید
عکس خوانده نمی‌شود

نظرات

  1. User Avatar
    عضو سایت
    • abazari
    • ( 19 دی 1394 )
    • 0
    نقل قول: SHAHAB
    نقل قول: abazari
    درود
    سوالی داشتم / اینجا جای مناسبی نسیت به بزرگی خودتون ببخشید ...
    ...
    خیلی خیلی ممنون
    سلام ؛
    در سایدبار و ... در فایل tpl مربوطه میتونید اضافه کنید البته بستگی به کدها داره ولی کدهایی مثل کد دکمه پرداخت رو میتونید عینا"درج کنید.
    در مواردی مثل مطالب و صفحه اضافی مثل صفحه پرداخت آنلاین همین سایت میتونید هنگام درج مطلب دکمه html رو در نوار ابزار ادیتور کلیک کنید و در پنجره ای که باز میشه کدها رو درج کنید تا اضافه بشه
    البته در صفحه اضافی میبایست گزینه "منبع کد HTML بدون فیلتر و تغییرات" رو هم در پایین ادیتور فعال کنید.
    ( این دکمه در ادیتور نوع دوم قابل رویت هست و در ادیتور نوع سوم در منوی ابزارها > با عنوان "کد منبع" میتونید پیدا کنید )
    موفق باشید

    خیلی ممنون
    پاسخ کاملی بود rose_mini
  2. User Avatar
    مدیر سایت
    • verified userSHAHAB
    • ( 17 دی 1394 )
    • 0
    نقل قول: danyalkyani
    واقعا مفید بود smile
    سلام ؛
    لطف دارید ، شاد باشید rose_mini
    هر كس كه بتواند با امكانات محدود پیرامونش را دلپذیر سازد، یك فرد موفق محسوب می‌شود.
  3. User Avatar
    عضو سایت
    • danyalkyani
    • ( 17 دی 1394 )
    • 0
    واقعا مفید بود smile
  4. User Avatar
    مدیر سایت
    • verified userSHAHAB
    • ( 16 دی 1394 )
    • 0
    نقل قول: alinasiri98
    آفرین
    خیلی خوب نوشتی، فوق العاده بود
    و البته آقا شهاب یکی از فریلنسرهای موفق هست.
    پیروز و سربلند باشید
    و من الله توفیق
    سلام ؛
    لطف داری دوست عزیز
    البته من خودمو برنامه نویس نمیدونم
    ولی قطعا" یکی از برنامه نویسان موفق خصوصا" در
    زمینه برنامه نویسی تحت ویندوز شما هستید.
    سربلند و شاد باشید rose_mini
    هر كس كه بتواند با امكانات محدود پیرامونش را دلپذیر سازد، یك فرد موفق محسوب می‌شود.
  5. User Avatar
    عضو سایت
    • alinasiri98
    • ( 16 دی 1394 )
    • 0
    آفرین
    خیلی خوب نوشتی، فوق العاده بود
    و البته آقا شهاب یکی از فریلنسرهای موفق هست.
    پیروز و سربلند باشید
    و من الله توفیق
  6. User Avatar
    مدیر سایت
    • verified userSHAHAB
    • ( 15 دی 1394 )
    • 0
    نقل قول: abazari
    درود
    سوالی داشتم / اینجا جای مناسبی نسیت به بزرگی خودتون ببخشید ...
    ...
    خیلی خیلی ممنون
    سلام ؛
    در سایدبار و ... در فایل tpl مربوطه میتونید اضافه کنید البته بستگی به کدها داره ولی کدهایی مثل کد دکمه پرداخت رو میتونید عینا"درج کنید.
    در مواردی مثل مطالب و صفحه اضافی مثل صفحه پرداخت آنلاین همین سایت میتونید هنگام درج مطلب دکمه html رو در نوار ابزار ادیتور کلیک کنید و در پنجره ای که باز میشه کدها رو درج کنید تا اضافه بشه
    البته در صفحه اضافی میبایست گزینه "منبع کد HTML بدون فیلتر و تغییرات" رو هم در پایین ادیتور فعال کنید.
    ( این دکمه در ادیتور نوع دوم قابل رویت هست و در ادیتور نوع سوم در منوی ابزارها > با عنوان "کد منبع" میتونید پیدا کنید )
    موفق باشید
    هر كس كه بتواند با امكانات محدود پیرامونش را دلپذیر سازد، یك فرد موفق محسوب می‌شود.
  7. User Avatar
    عضو سایت
    • abazari
    • ( 15 دی 1394 )
    • 0
    درود
    سوالی داشتم / اینجا جای مناسبی نسیت به بزرگی خودتون ببخشید ...
    میخواستم بدونم چطوری در دیتالایف کد های html.java.php رو وارد کنم/
    برای مثال در میان نوشته سایتم میخوام یک باتن پرداخت پارسپال قرار بدم
    که مثلا بصورت زیر است :
    ***
    چگونه همچین کد هایی رو وارد کنیم؟ (هم متن سایت هم سایدبار)
    خیلی خیلی ممنون
  8. User Avatar
    مدیر سایت
    • verified userSHAHAB
    • ( 14 دی 1394 )
    • 0
    نقل قول: sourena
    مطلب عالی و مناسب حال بسیاری از آزادکاران
    لطف دارید ؛
    امیدوارم یادآوری مفیدی بوده باشه
    هر كس كه بتواند با امكانات محدود پیرامونش را دلپذیر سازد، یك فرد موفق محسوب می‌شود.
  9. User Avatar
    عضو سایت
    • sourena
    • ( 14 دی 1394 )
    • 0
    مطلب عالی و مناسب حال بسیاری از آزادکاران ded ded ded
  10. User Avatar
    مدیر سایت
    • verified userSHAHAB
    • ( 14 دی 1394 )
    • 0
    نقل قول: ir747
    سلام مطلب جالبی بود .
    جسارتا این قالب شرکتی کی آماده می شه ؟
    سلام ؛
    مرسی لطف دارید
    در مورد قالب سفارشهای مشتریان در اولویت هستند و قالب های آماده در اوقات فراغت کار میشه ، بنابراین به محض اینکه فرصتی پیدا کنیم باقیمانده جزئیات این قالب هم تکمیل و منتشر خواهد شد که با توجه به زمانبندی کاری فکر میکنم انشاالله تا جمعه انجام بشه
    شاد باشید
    هر كس كه بتواند با امكانات محدود پیرامونش را دلپذیر سازد، یك فرد موفق محسوب می‌شود.
  11. User Avatar
    میهمان
    • ir747
    • ( 14 دی 1394 )
    • 0
    سلام مطلب جالبی بود .
    جسارتا این قالب شرکتی کی آماده می شه ؟
  12. User Avatar
    مدیر سایت
    • verified userSHAHAB
    • ( 13 دی 1394 )
    • 0
    نقل قول: fariborz
    سلام
    مطلب بسیار مفیدی بود ممنون شهاب عزیز
    سلام ؛
    مرسی ، لطف داری عزیز
    شاد باشید rose_mini
    هر كس كه بتواند با امكانات محدود پیرامونش را دلپذیر سازد، یك فرد موفق محسوب می‌شود.
  13. User Avatar
    عضو سایت
    • fariborz
    • ( 13 دی 1394 )
    • 0
    سلام
    مطلب بسیار مفیدی بود ممنون شهاب عزیز
  14. User Avatar
    مدیر سایت
    • verified userSHAHAB
    • ( 13 دی 1394 )
    • 0
    نقل قول: CafeApple
    سپاس از محبتتون شهاب عزیز
    بنده لیاقت تگ "حامیان سایت" رو ندارم! شما خیلی به بنده لطف و محبت دارید.
    روی انتخاب این عنوان خیلی فکر کردم و مناسب ترین موردی که تونستم انتخاب کنم همین بود ، در واقع نقشی که دوستان با همراهی و همدلی و حمایت همیشگی داشتند رو برای عنوان کاربری عزیزان ارزشمندی چون شما تعیین کردم و عذرخواهی میکنم اگر حق مطلب ادا نشده ، امیدوارم همواره شامل حمایت و همراهی صمیمانه شما دوست عزیز باشم rose_mini
    هر كس كه بتواند با امكانات محدود پیرامونش را دلپذیر سازد، یك فرد موفق محسوب می‌شود.
  15. User Avatar
    عضو سایت
    • CafeApple
    • ( 13 دی 1394 )
    • 0
    نقل قول: SHAHAB
    نقل قول: CafeApple
    مقاله بی نظیری بود. مرسی از راهنمایی های بی نقصت شهاب عزیز و گرامی اگر اجازه بدید، مطلب رو در سایت بازنشر کنم البته با رعایت کپی رایت
    سلام ؛
    لطف دارید دوست عزیز ، شما صاحب اجازه هستید drink_mini
    سپاس از محبتتون شهاب عزیز
    بنده لیاقت تگ "حامیان سایت" رو ندارم! شما خیلی به بنده لطف و محبت دارید. feel love
  16. User Avatar
    مدیر سایت
    • verified userSHAHAB
    • ( 13 دی 1394 )
    • 1
    نقل قول: CafeApple
    مقاله بی نظیری بود. مرسی از راهنمایی های بی نقصت شهاب عزیز و گرامی اگر اجازه بدید، مطلب رو در سایت بازنشر کنم البته با رعایت کپی رایت
    سلام ؛
    لطف دارید دوست عزیز ، شما صاحب اجازه هستید drink_mini
    هر كس كه بتواند با امكانات محدود پیرامونش را دلپذیر سازد، یك فرد موفق محسوب می‌شود.
  17. User Avatar
    عضو سایت
    • CafeApple
    • ( 13 دی 1394 )
    • 1
    مقاله بی نظیری بود. مرسی از راهنمایی های بی نقصت شهاب عزیز و گرامی
    اگر اجازه بدید، مطلب رو در سایت بازنشر کنم البته با رعایت کپی رایت
پاسخگو هستیم
پشتیبانی آنلاین